ד”ר שחר קינן, כימאית חישובית, עומדת בראש הסטארט-אפ Polaris Quantum Biotech, המהווה את אחת מחברות הפורטפוליו של אינפיניטי מדיקל. הסטארט- אפ של ד”ר קינן, מפתח מערכת ייחודית לתכנון ממוחשב של תרופות באמצעות מחשב קוונטי ובינה מלאכותית. השימוש בשיטות החישוב המתקדמות הללו מאיץ את תהליכי הפיתוח של תרופות במידה משמעותית. 

קיימנו עמה ראיון אודות המסע שעברה, החל מהחלום להיות מדענית, האתגרים שבדרך ועד להובלת POLARISqb. 

הפלטפורמה של פולאריס מאפשרת ניתוח של עשרות מיליארדים של מולקולות ומחליפה בעצם את שלב התכנון הראשוני של תרופות. “בזכות המחשוב הקוונטי, אנו מסוגלים לקצר את השלב שלוקח היום כשנתיים של עבודה במעבדה, ל-3 חודשים” מסבירה ד”ר קינן, “אנחנו מצמצמים משמעותית את שלב הניסוי והטעיה”.

הדרך של ד”ר קינן אל להובלת POLARISqb הממוקמת בדוראהם, צפון קרוליינה, התחילה בבאר שבע.

“גדלתי בבאר שבע לאבא שעבד כמהנדס מתכות ואמא מורה להיסטוריה, שלאחר מכן הפכה לחוקרת בתחום החינוך. מגיל צעיר ידעתי שאני אהיה חוקרת, כיוון שתחום המדע ריתק אותי. שאלות כמו ‘איך העולם עובד?’ הסבו לי הנאה רבה. לכימיה הגעתי בסוף בית הספר היסודי ובתחילת התיכון כבר נשאבתי פנימה בבחינת הבגרות. אחרי הצבא חזרתי לעסוק במדע, אז הגעתי אל התחום הכימיה החישובית באוניברסיטה העברית בירושלים.

איך הרעיון שעומד מאחורי פולאריס נולד? 

“הכל התחיל כשעבדתי בחברת פיתוח תרופות שעמדה להיסגר. יחד עם ביל שיפמן, הסמנכ”ל, התחלנו לחשוב על מה אנחנו רוצים לעשות עם הידע והיכולות שצברנו. הבנו מהר מאוד שהיכולת לפתח תרופות צריכה להיות יותר אוטומטית. באותו הזמן מחשבים קוונטים החלו להתפתח, והיה לנו ברור שאופטימיזציות מהירות ומדוייקות יותר של מולקולות לצורך פיתוח תרופות, יוכלו להתרחש רק באמצעות מחשב חזק ועצמתי כמו המחשב הקוונטי. השילוב של הידע שלנו בפיתוח תרופות, הבנת הבעיות הקיימות בתעשיית הפארמה, והיכרות עם הטכנולוגיה הקוונטית והבנת הפוטנציאל שלה – הם אלו שהביאו אותנו לזהות את ההזדמנות”.

מה מייחד את הפתרון של פולאריס? 

“אנחנו משתמשים במחשבים קוונטים כדי לתכנן תרופות מולקולריות. היכולת להשתמש במחשבים קוונטים משנה לגמרי את מה שהיינו רגילים לו עד כה. החלק הראשון בפיתוח תרופות בו מתכננים את התרופה יכול להימשך בדרך כלל בין שנתיים לשלוש שנים, הצלחנו להאיץ את הפיתוח ולקצר אותו לחודשיים שלושה – זהו דבר מרחיק לכת! המחשב הקוונטי מאפשר לנו להסתכל על מיליארדי מולקולות ולעבוד כיום על מספר רב מאוד של מחלות וניתוחים בו זמנית”.

עם אילו אתגרים את מתמודדת במסגרת העבודה שלך? 

“אחד האתגרים שהיו לי בדרך הוא המעבר מכסא המדענית לניהול והובלה של  חברה. בתור מדענית היה לי מאוד קל להגדיר מה הבעיות שאני רוצה לפתור ומהי הדרך. כשעובדים בניהול של חברה, הפתרונות שונים וצריך להתאים אותם לכל אדם שעובדים איתו. במקביל, הייתי צריכה למצוא את הדרך שלי של איך לנהל, מהם תחומי הניהול שמעניינים אותי ושאני רוצה להתפתח בהם, ומה התחומים שפחות. יש לי יתרון גדול בעבודה עם Co-founder ושנינו עובדים יחד טוב מאוד. יתרון נוסף זה שיש לי מנטורים ומנטוריות מאוד טובים שיכולתי להתייעץ איתם”. 

מה נחשבת בעיניך להצלחה הגדולה ביותר שלך?

“ההצלחה המקצועית הגדולה ביותר שלי היא פולאריס, על כל המשתמע מכך: הבנת הבעיות העומדות בפני התעשייה והמציאה של הפתרון וההטמעה, גיוס ובניית הצוות המקצועי של פולאריס, היכולת שלנו לתכנן תרופות במהירות לקבוצות אוכלוסייה קטנות וגדולות כאחד, והעובדה שאנחנו מובילים שינוי בכל תחום הרפואה המותאמת אישית. בשבילי זו ההצלחה הגדולה ביותר!”

אינפיניטי מדיקל הוקמה על מנת לקדם חברות סטארט-אפ חדשניות המנגישות בריאות דיגיטלית בכל העולם. איך נוצר הקשר ביניכם? 

“נפגשנו עם אינפיניטי מדיקל באמצעות אחד מהמשקיעים הראשונים שלנו שחשבו (ובצדק) שהחיבור בינינו יהיה טוב ורלוונטי מאוד. אחד הדברים שאהבנו באינפיניטי מדיקל זה את החזון שלהם, של הבאת טכנולוגיה פורצת דרך לתחומי המדע והרפואה – לא רק בתחום החולים, אלא גם בתחום ההשקעה במוצרים והראייה שלהם את העולם ככפר גלובלי שבו טכנולוגיה יכולה לחצות גבולות. ההבנה שלהם את השוק הסיני היא חשובה מאוד ועוזרת לקשר אותנו ללקוחות ומשקיעים פוטנציאלים”.

מה החלום שלך? 

“החלום שלי זה לראות תרופות שאנחנו פיתחנו בפולאריס מגיעות לחולים, משפרות ומצילות חיים של אנשים בכל העולם, בין אם מדובר במחלות שכולנו מכירים את השמות שלהם כמו COVID וסוכרת, ובין שמדובר במחלות נדירות יותר”.